برنامه آموزشی
بسم الله الرّحمن الرّحیم
موادّ و متون درسی دورۀ تثبیتی
ردیف | عنوان درس | متن درس | ساعت | |
1 | صرف تثبیتی | ضرورت، جایگاه و کاربرد صرف
+ صرفمیر (با دفتر تمرین قرآنی وروائی) |
40 | |
2 | احکام تثبیتی | فقه1، محمّدحسین فلّاحزاده | 30 | |
3 | روانخوانی و تجوید | حلیةالقرآن یا روانخوانیوتجویدقرآنکریم (حبیبی) | 30 | |
4 | اخلاق و مهارت تحصیل | آدابالمتعلمین و روش تحصیل | 20 | |
بهداشت اسلامی | بهداشت اسلامی | 10 | ||
جمع ساعات | 130 |
تذکّرات دورۀ تثبیتی: 1. در درس صرفمیر فقط بر مطالب کتاب اکتفا میشود و تکیه بر فراگیری صیغهسازی با لحاظ معنی در قالب تمرین است و مباحثه نیز دارد و هر جلسه با احتساب بررسی تمرینات توسط استاد یک ساعت و نیم میباشد. 2. در کنار درس آدابالمتعلمّین، روش تحصیل، مباحث هویّت حوزه و دین، نیاز به آن دو و مباحث متعلّق به آن، متناسب با سطح مخاطبین (متوسّطۀ اول ـ متوسّطۀ دوّم) بیان میشود. 3. در درس صرف، ابتدا صرفکردن چند فعل صحیح انجام شود؛ سپس کتاب صرفمیرخوانده شود. (در صورت لزوم، دو جلسه در روز = 80 ساعت) 4. نسبت به درس روانخوانی و تجوید، طلّاب بر اساس آزمون ورودی سطحبندی میشوند؛ کلاس همراه با «نوار معلّم» استاد شیخ محمود خلیل الحصری اجراء، و بیشتر نمرۀ درس مربوط به امتحان شفاهی میباشد. 5. برای روانخوانی و تجوید به همین مقدار اکتفا نشده و هرساله در ماه مبارک رمضان جلسات قرآن هر شب (یا هر روز) برگزار و در کنار مباحث محتوائی و معارف قرآن، روانخوانی و تجوید نیز کار شود. |
برنامۀ آموزشی مدرسۀ علمیّۀ نورالرضا علیهالسلام دورۀ عمومی (سطح یک) ورودی متوسّطۀ اوّل
موادّ و متون درسی دورۀ پیشنیاز
ردیف | عنوان درس | متن درس | ساعت | |
1 | ادبیّات عرب1 (صرف) | صرفساده + لغت شناسی، درسنامۀآشنائیبالغت، مرکز تدوین و نشر متون درسی | 170 | |
2 | ادبیّات عرب2(الف) | ضرورت، جایگاه و کاربرد نحو +
نحومقدّماتی+ عوامل + هدایه (با دفتر تمرین قرآنی وروائی) |
170 | |
3 | ادبیّات عرب2(اب) | صمدیّه(با دفتر تمرین قرآنی وروائی) | 90 | |
4 | احکام | ادامۀ فقه1، محمّدحسین فلّاحزاده | 30 | |
عقائد اسلامی 1 | درسنامۀعقائد، علی شیروانی | 40 | ||
5 | تجزیه و ترکیب | تجزیه و ترکیب | 15 | از نیمه دوّم سال |
6 | اخلاق اسلامی 1 | نهجالبلاغة + صحیفۀسجّادیّه + کتب اخلاقی | 25 | برنامۀ پنجشنبهها |
جمع ساعات | 540 |
موادّ و متون درسی تابستان دورۀ پیشنیاز
ردیف | عنوان درس | متن درس | ساعت | |
1 | تاریخ اسلام و سیره 1 | تاریخاسلام (از جاهلیّت تا رحلت پیامبر) ، مهدی پیشوائی | غیرحضوری | |
2 | نحو | شرحانموذج همراه با تمرین | 40 | |
3 | صرف | شرحتصریف همراه با تمرین | 40 | |
4 | تجزیه و ترکیب | ______ | 40 | |
5 | مهارت مطالعه | روش مطالعه | 10 |
تذکّرات دورۀ پیشنیاز: 1. در درس صرفساده بخشی از مطالب قسمت عربی که مرتبط با صرف نیست حذف میگردد. 2. از اواسط هدایه، درس صمدیّه شروع شده و در صورت لزوم ادامۀ صمدیّه و امتحان آن در تابستان انجام میشود. 3. مراد از کتب اخلاقی: معراجالسعادة و ـ بنا بر تشخیص ـ برای سطوح بالا تر: جامعالسعادات و المحجّةالبیضاء میباشد. 4. به جهت اهمیّت صرف و لزوم تمرین بر اساس قرآن و روایات، در ساعات مستقل، 80 ساعت به مجموعه ساعات درسی سال اول اضافه میشود. 5. طلّاب محترمی که توانایی بیشتر دارند، میتوانند به جهت تقویت بُنیۀ علمی خود امور ذیل را نیز انجام دهند: الف) درس معراجالسعادة ب) درس عواململّامحسن ج) درس و حفظ کتاب نصابالصبیان د) درس و حفظ کتاب التصریف ه) حفظ کتاب عواملمنظومه همزمان با خواندن شرحعوامل
|
تذکّرات تابستان دورۀ پیشنیاز: 1. انتخاب دورههای تابستانی (غیر از دورۀ تثبیتی) داوطلبانه بوده و گذراندن آنها از ملاکات ممتاز بودن طلبه است؛ ولی عدم انتخاب آنها، عقبافتادگی تحصیلی محسوب نخواهد شد. 2. برای انس بیشتر طلّاب با قرآن مجید پیشنهاد میشود طلّاب در طول سطح یک، سه جزء آخر قرآن مجید را به تفکیک در سالهای مختلف (ترجیحاً در بهار قرآن: ماه مبارک رمضان، و در صورت امکان با تخفیف برنامۀ درسی) حفظ نمایند. (دورۀ پیشنیاز: حفظ نیمۀ دوّم جزء 30) 3. هر یک از دو درس شرحانموذج و شرحتصریف را در صورت لزوم میتوان در دوجلسۀ درسی در روز (80 ساعت) اجراء کرد.
|
برنامۀ آموزشی مدرسۀ علمیّۀ نورالرضا علیهالسلام دورۀ عمومی (سطح یک) ورودی متوسّطۀ اوّل
موادّ و متون درسی پایۀ اوّل
ردیف | عنوان درس | متن درس | ساعت | |
1 | ادبیّات عرب3 (الف) | سیوطی با دفتر تمرین قرآنی و روائی و ترجمه
از ابتدای کتاب تا آخر نائب فاعل |
150 | |
2 | ادبیّات عرب3 (ب) | سیوطی با دفتر تمرین قرآنی و روائی و ترجمه
از مفاعیل خمسه تا آخر کتاب |
170 | کتاب التصریف سیوطی خوانده شود.(میتوان از20ساعت باقیماندۀ قسمت الف استفاده کرد.) |
3 | احکام | آموزشفقه، محمّدحسین فلّاحزاده | 70 | |
عقائد اسلامی 2 | شیعهدراسلام، قسمت عقائد | 60 | ||
منطق 1 | منطقکبری یا منطقمنتظریمقدم | 40 | ||
4 | اخلاق اسلامی 2 | نهجالبلاغة + صحیفۀسجّادیّه + کتب اخلاقی | 25 | برنامۀ پنجشنبهها |
5 | ادبیّات فارسی | قواعد و متون فارسی | 65 | |
جمع ساعات | 540 |
ردیف | عنوان درس | متن درس | ساعت | |
1 | تاریخ اسلام و سیره 2 | سیرۀپیشوایان (تا ص346) ، مهدی پیشوائی | غیرحضوری | |
2 | صرف | شرحنظام | 80 | هر روز دو جلسۀ درسی |
فقه اللغة | فقهاللغة، صبحی صالح | |||
3 | مهارت مطالعه 2 | روش یادداشت برداری و خلاصه نویسی | 10 |
موادّ و متون درسی تابستان پایۀ اوّل
تذکّرات پایۀ اوّل: 1. در صورتی که برای منطق کتاب الکبریفیالمنطق انتخاب شود، مباحث مربوط به ضرورت، جایگاه و کاربرد منطق، با استفاده از کتاب منطقمنتظریمقدّم در چند جلسۀ ابتدائی درس، بیان شود. 2. طلّاب محترمی که توانایی بیشتر دارند، میتوانند به جهت تقویت بُنیۀ علمی خود امور ذیل را نیز انجام دهند: الف) حفظ اشعار الفیۀابنمالک (جهت تشویق طلاب به حفظ الفیه، برای حافظین جوائزی در نظر گرفته میشود)
|
تذکّرات تابستان پایۀ اوّل: 1. واحد آموزش مدرسه برای طلّابی که قصد خواندن درس شرحنظام یا فقهاللغة را دارند، 150 ساعت درسی در نظر میگیرد. 2. طلّاب محترمی که توانائی انتخاب شرحنظام یا فقهاللغة را با هم ندارند، میتوانند یکی از آن دو را انتخاب نمایند. 3. به جهت توانایی بیشتر طلّاب، یک دوره بلاغت که مثالهای فارسی هم داشتهباشد، در برنامۀ تابستانی قرار داده شد. 4. برنامۀ حفظ قرآن در پایۀ اوّل: حفظ نیمۀ اوّل جزء 30.
|
برنامۀ آموزشی مدرسۀ علمیّۀ نورالرضا علیهالسلام دورۀ عمومی (سطح یک) ورودی متوسّطۀ اوّل
موادّ و متون درسی پایۀ دوّم
ردیف | عنوان درس | متن درس | ساعت | |
1 | منطق 2 | المنطق | 170 | مبادی أقیسه نیز در این سال خواندهشود. |
2 | کلام 1 | کلاماسلامی، سعیدیمهر، جلد دوّم | 45 | |
ادبیّات عرب4 (الف) | مغنیاللبیب باب اوّل تا حرف کاف با تمرین | 125 | ||
3 | ادبیّات عرب4 (ب) | مغنیاللبیب،تتمّۀ باب اوّل + باب رابع | 170 | |
4 | اخلاق اسلامی 3 | نهجالبلاغة + صحیفۀسجّادیّه + کتب اخلاقی | 25 | برنامۀ پنجشنبهها |
جمع ساعات | 535 |
موادّ و متون درسی تابستان پایۀ دوّم
ردیف | عنوان درس | متن درس | ساعت | |
1 | اصول نحو | الاقتراح با تمرین مغنی | 40 | |
2 | درآمدی بر بلاغت | ضرورت؛ جایگاه و کاربرد بلاغت
+ دررالأدب (فارسی) |
40 | |
3 | مهارت تحقیق 1 | روش تحقیق 1 | 20 |
تذکّرات پایۀ دوّم: 1. پیشنهاد میشود برای تمرینات منطق از کتاب منطقدرآئینۀآیاتوروایات استفاده گردد؛ همچنین پیشنهاد میشود استاد در تدریس کتاب المنطق، کتاب منطقمنتظریمقدّم و المنطقالتعلیمی را ملاحظه نموده و از سؤالات، تمرینات و نکات اضافی آنها در تدریس استفاده کند. 2. در مغنی آیات و شواهد به عنوان تمرین با دقّت کار شود. 3. برای قسمت اوّل درس منطق طلاب میتوانند کتاب حاشیۀملّاعبدالله یا جلد اول و دوم کتاب المنطق را درس بگیرند؛ ولی در ادامه باید مبادی اقیسه و سپس صناعات خمس از کتاب المنطق خوانده شود. 4. طلّاب محترمی که توانایی بیشتر دارند، میتوانند به جهت تقویت بُنیة علمی خود مغنی باب خامس را نیز به صورت درس یا مباحثه کار کنند.
|
تذکّرات تابستان پایۀ دوّم: 1. به جهت توانایی بیشتر طلّاب، یک دوره بلاغت که مثالهای فارسی هم داشهباشد، در برنامۀ تابستانی قرار داده شد. 2. برنامۀ حفظ قرآن در پایۀ دوّم: حفظ نیمۀ دوّم جزء29.
|
برنامۀ آموزشی مدرسۀ علمیّۀ نورالرضا علیهالسلام دورۀ عمومی (سطح یک) ورودی متوسّطۀ اوّل
موادّ و متون درسی پایۀ سوّم
ردیف | عنوان درس | متن درس | ساعت | |
1 | منطق 3 | المنطق (از برهان تا آخر)
+ درسنامۀمنطقتحلیلیکاربردی (با تمرکز بر متن شرحشمسیه) یا شرحشمسیه با تمرین |
170 | |
2 | ادبیّات عرب5 (الف) | البلاغةالواضحة با تمرین قرآنی و روائی و ترجمۀ بلاغی | 80 | |
ادبیّات عرب5 (ج) | درسنامۀبلاغتکاربردی2 (با تمرکز بر متن مطوّل)
یا مطوّل2،[1] از الباب الثامن تا الحقیقة والمجاز با تمرین قرآنی و روائی و ترجمۀ بلاغی |
90 | ||
3 | کلام 2 | آموزشکلاماسلامی، سعیدیمهر، جلد اوّل | 60 | |
ادبیّات عرب5 (ب) | درسنامۀبلاغتکاربردی1 (با تمرکز بر متن مطوّل)
یا مطوّل1، معانی تا تقدیم مسندإلیه با تمرین قرآنی و روائی و ترجمۀ بلاغی |
110 | ||
4 | اخلاق اسلامی 4 | نهجالبلاغة + صحیفۀسجّادیّه + کتب اخلاقی | 25 | برنامۀ پنجشنبهها |
جمع ساعات | 535 |
موادّ و متون درسی تابستان پایۀ سوّم
ردیف | عنوان درس | متن درس | ساعت | |
1 | تاریخ اسلام و سیره 3 | سیرۀپیشوایان (از ص347 تا آخر) ، مهدی پیشوائی | غیرحضوری | |
1 | ادبیّات عرب4 (ج) | مغنیاللبیب، باب ثانی وثالث | 40 | |
2 | آشنائی با تفسیر | کتاب روشهای تفسیر قرآن سیدرضا مؤدّب
یا روشتفسیرقرآنکریم، محمود رجبی |
40 | |
3 | فقه | تبصرةالمتعلّمین | 80 | هر روز دو جلسۀ درسی |
4 | مهارت تحقیق 2 | روش تحقیق2 + نگارش مقاله | 20 |
تذکّرات پایۀ سوّم: 1. استاد در درس البلاغةالواضحة، در هر بخشی از درس با نمونه های بلاغی در زبان فارسی، مطلب مورد نظر را ارائه دهد. 2. مطوّل2 ،بعد از اتمام مقدّمۀ مطوّل1 شروع میشود. 3. تا زمان آماده شدن کتاب درسنامۀبلاغتکاربردی و درسنامۀمنطقتحلیلیکاربردی، کتاب مطوّل و شرحشمسیه تدریس میشود.
|
تذکّرات تابستان پایۀ سوّم: 1. در کنار تحصیل کتاب تبصرةالمتعلّمین، شرح مرحوم آیةالله شعرانی مطالعه شود. 2. برنامۀ حفظ قرآن در پایۀ سوّم: حفظ نیمۀ اوّل جزء29.
|
برنامۀ آموزشی مدرسۀ علمیّۀ نورالرضا علیهالسلام دورۀ عمومی (سطح یک) ورودی متوسّطۀ اوّل
موادّ و متون درسی پایۀ چهارم
ردیف | عنوان درس | متن درس | ساعت | |
1 | ادبیّات عرب5 (د) | درسنامۀبلاغتکاربردی3 (با تمرکز بر متن مطوّل)
یا مطوّل 3،[2] از تقدیم مسندإلیه تا الباب الثامن با تمرین قرآنی و روائی و ترجمۀ بلاغی |
170 | |
2 | ادبیّات عرب5 (هـ) | درسنامۀبلاغتکاربردی4 (با تمرکز بر متن مطوّل)
یا مطوّل 4، از الحقیقة و المجاز تا آخر بیان با تمرین قرآنی و روائی و ترجمۀ بلاغی |
70 | |
فقه1 (الف) | فلسفۀ فقه (با تمرکز بر کتابشناسی فقه و اصول و آشنایی با مکتب فقهی شهیدین) + الروضةالبهیةفیشرحاللمعة،
از ابتدا تا کتاب الصلاة (الفصل الرابع فی باقی مستحبّاتها) + کارگاه تجهیز میت + کارگاه وقت و قبله (مباحث هیأت) |
100 | ||
3 | منطق 4 | درسنامۀمنطقتحلیلیکاربردی (با تمرکز بر متن شرحشمسیه)
یا شرحشمسیه (ادامۀ سال قبل) |
170 | |
4 | اصول 1 | فلسفۀ اصول + معالمالاُصول | 100 | |
اصولالفقه، از ابتدا تا خاصّ و عامّ | 70 | |||
5 | اخلاق اسلامی 5 | نهجالبلاغة + صحیفۀسجّادیّه + کتب اخلاقی | 40 | برنامۀ پنجشنبهها
(درصورت نیاز هر جلسه یک ساعت و نیم) |
کلام 3 | شبهات جدید کلامی | |||
جمع ساعات | 720 |
موادّ و متون درسی تابستان پایۀ چهارم
ردیف | عنوان درس | متن درس | ساعت | |
1 | تاریخ اسلام و سیره 4 | انسان250ساله، زندگیسیاسیـمبارزاتیائمّۀمعصومین صلواتاللهعلیهم، مقام معظّم رهبری | غیرحضوری | |
2 | ادبیّات عرب5 (و) | درسنامۀبلاغتکاربردی3 (با تمرکز بر متن مطوّل)
یا مطوّل3، قسمت بدیع با تمرین قرآنی و روائی و ترجمۀ بلاغی |
40 | |
3 | تفسیر 1 | تفسیر البیضاوی یا الکشّاف یا منهجالصادقین | 80 | هر روز دو جلسۀ درسی |
4 | مهارت تبلیغ | اصول و فنون و مهارتهای تبلیغ و ارتباطات دینی | 40 |
تذکّرات پایۀ چهارم: 1. در کنار شرحلمعه، پس از هر مبحث جهت تسلّط بیشتر و آشنائی با نظرات معاصرین، عروه یا تحریرالوسیلة یا منهاج، و رسالۀتوضیحالمسائل مرور شود. 2. در کنار درس اصول، کاربرد مطالب اصولی در فقه در مثالهای متنوّع با استفاده از الموجز، اصولفقهکاربردی یا … تمرین شود. 3. معالمالاصول از ابتدای مباحث علمی خوانده میشود. (روایات مقدّمه در صورت امکان به تناوب در اوّل جلسات خوانده شود.) 4. پس از اتمام درس شرحشمسیه و در ادامه، مبحث صناعات خمس از الجوهرالنضید خوانده میشود.
|
تذکّرات تابستان پایۀ چهارم: 1. برنامۀ حفظ قرآن در پایۀ چهارم: حفظ نیمۀ دوّم جزء 28.
|
برنامۀ آموزشی مدرسۀ علمیّۀ نورالرضا علیهالسلام دورۀ عمومی (سطح یک) ورودی متوسّطۀ اوّل
موادّ و متون درسی پایۀ پنجم
ردیف | عنوان درس | متن درس | ساعت | |
1 | اصول2 | اصولالفقه، از خاصّ و عامّ تا الدلیل العقلیّ | 170 | |
2 | فقه1 (ب)
|
الروضةالبهیةفیشرحاللمعة،
از الفصل الرابع فی باقی مستحبّاتها تا کتاب الخمس |
70 |
|
کلام 4 | ادیانومذاهب، مرکز تدوین و نشر متون درسی
(مجموع سه کتاب: فرق تسنن + فرق تشیع + درسنامه ادیان ابراهیمی) |
50 | ||
فلسفه | درآمدیبرفلسفۀاسلامی | 50 | ||
3 | فقه2 | الروضةالبهیةفیشرحاللمعة، از الخمس تا المتاجر | 170 | |
4 | فقه3 | الروضةالبهیةفیشرحاللمعة، از المتاجر تا الشرکة | 170 | |
5 | اخلاق اسلامی 6 | نهجالبلاغة + صحیفۀسجّادیّه + کتب اخلاقی | 25 | برنامۀ پنجشنبهها |
جمع ساعات | 705 |
موادّ و متون درسی تابستان پایۀ پنجم
ردیف | عنوان درس | متن درس | ساعت | |
1 | تاریخ معاصر1 | تاریختحوّلاتسیاسیایران، بخش1، تا فصل4 | غیرحضوری | |
2 | علوم حدیث و رجال | دانشحدیث، جمعی از مؤلّفین
+ کارگاه آشنایی با نرمافزارهای حدیثی و رجالی نور |
40 | |
3 | کلام 5 | منهاجالکرامة | 40 | |
4 | تفسیر 2 | ادامۀ تفسیر البیضاوی یا الکشّاف یا منهجالصادقین | 80 | هر روز دو جلسۀ درسی |
5 | مهارت تحقیق 3 | تدوین یک مقاله دربارۀ یکی از مسائل شرحلمعه
+ کارگاه آشنایی با نرمافزارهای فقهی نور |
20 |
تذکّرات پایۀ پنجم: 1. در کنار درس فقه و اصول، تذکرّات قبل لحاظ شود؛ خصوصاً در درس فقه2 و فقه3، برخی مثالهای حقوقی و قضائی به عنوان تمرین کار شود. |
تذکّرات تابستان پایۀ پنجم: 1. برای مهارت تحقیق 3، با مراجعه به منابع، یک مقاله در قالب مشخّصشده ارائه میشود. 2. برنامۀ حفظ قرآن در پایۀ پنجم: حفظ نیمۀ اوّل جزء 28.
|
برنامۀ آموزشی مدرسۀ علمیّۀ نورالرضا علیهالسلام دورۀ عمومی (سطح یک) ورودی متوسّطۀ اوّل
موادّ و متون درسی پایۀ ششم
ردیف | عنوان درس | متن درس | ساعت | |
1 | اصول2 | أصولالفقه، از الدلیل العقلیّ تا آخر کتاب | 100 | |
کلام 6 | کشفالمراد از المقصد الثالث (الاهیّات بالمعنی الأخصّ) | 70 | ||
2 | فقه4 | الروضةالبهیةفیشرحاللمعة، از الشرکة تا الطلاق | 170 | |
3 | فقه5 | الروضةالبهیةفیشرحاللمعة، از الطلاق تا الارث
+ کارگاه ریاضیات |
170 | |
4 | فقه6 | الروضةالبهیةفیشرحاللمعة، از الارث تا آخر | 170 | |
5 | اخلاق اسلامی 7 | نهجالبلاغة + صحیفۀسجّادیّه + کتب اخلاقی | 25 | برنامۀ پنجشنبهها |
جمع ساعات | 705 |
موادّ و متون درسی تابستان پایۀ ششم
ردیف | عنوان درس | متن درس | ساعت | |
1 | تاریخ معاصر2 | تاریختحوّلاتسیاسیایران، از فصل4 تا آخر کتاب | غیرحضوری | |
2 | کلام 7 | ادامۀ کشفالمراد | 80 | هر روز دو جلسۀ درسی |
3 | تفسیر 3 | المیزان، 15 سورۀ آخر قرآن (العادیات تا آخر قرآن) | 40 |
|
تذکّرات تابستان پایۀ ششم: 1. تدارک جا افتادگیهای احتمالی و تکمیل دروس سطح1. 2. امتحان شفاهی پایۀ ششم. 3. مرور و تثبیت محفوظات قرآنی سطح1؛ و در صورت توان ادامۀ حفظ. |
[1]. در صورتی که مسؤول آموزش احراز نماید که طلبه استعداد و توان فراگیری این متن را ندارد، درس مختصرالمعانی یا جواهرالبلاغه بجای مطول برای او جایگزین می شود.
[2]. در صورتی که مسؤول آموزش احراز نماید که طلبه استعداد و توان فراگیری این متن را ندارد، درس مختصرالمعانی یا جواهرالبلاغه بجای مطول برای او جایگزین می شود.